Gestapelde opleiding: Misleiding of niet?

d.d. dinsdag 17-12-2024

Gestapelde Opleidingen: Misleiding in de Onderwijsadvertenties

In de wereld van opleidingen en cursussen zien we de term "gestapelde opleidingen" opduiken. Dit houdt in dat studenten meerdere opleidingen volgen, vaak met het idee dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen uitbreiden door het combineren van verschillende onderwijseenheden/ opleidingen en zo voldoen aan de eisen van de zorgverzekeraar.

Een veelvoorkomend voorbeeld is het volgen van een opleiding bij A voor 180 EC, gevolgd door een korte opleiding bij B voor 20 EC, en vervolgens een verkorte opleiding bij A voor 40 EC, waardoor het totaal op 240 EC komt. Maar is dit werkelijk een effectieve manier om jezelf te ontwikkelen, of is het misleiding?

Waarom Kan Dat Niet? Het is belangrijk te begrijpen dat een opleiding een doorlopende leerroute is, met als eindpunt een specifiek basisberoep. In het CAM-domein, bijvoorbeeld, is dat het beroep van Therapeut. Wanneer studenten verschillende opleidingen volgen, rijst de vraag of ze daadwerkelijk nieuwe en relevante kennis opdoen, of dat ze gewoon meer van hetzelfde leren. Het optellen van studiepunten leidt tot een schijnbaar indrukwekkend totaal, maar dit betekent niet dat de student voldoet aan de vereisten voor een diploma of een specifieke beroepskwalificatie.

Een treffend voorbeeld is de opleiding tot arts. Een student kan 20 EC behalen in specifieke vakgebieden zoals oren, huid en ogen, maar dit betekent niet dat hij of zij automatisch een basisarts is. De student moet eerst de volledige opleiding tot basisarts succesvol afronden om zich te kunnen specialiseren. Hetzelfde principe geldt voor gestapelde opleidingen: zonder de juiste en volledige leerroute, kunnen de behaalde studiepunten niet worden samengevoegd tot één erkend diploma.

Wat Dan Wel? In plaats van te vertrouwen op gestapelde opleidingen, is er een alternatieve aanpak die zowel opleiders als studenten ten goede kan komen: het invoeren van minoren onderwijs. Voor opleiders die geen volledige leerroute van 240 EC (Bachelor niveau) aanbieden, kan een curriculum van bijvoorbeeld 200 EC worden uitgebreid met 40 EC keuzeonderwijs. Dit stelt studenten in staat om zelf te kiezen welk onderwijs ze willen volgen, mits dit gerelateerd is aan hun basisopleiding.

Een voorbeeld hiervan is wanneer een opleider een onderwijsplan heeft van 240 EC en in het derde jaar de mogelijkheid biedt voor 40 EC aan keuzeonderwijs. Een student kan dan een kopie van een diploma, zoals MBK of PSBK, laten zien, en de opleider kan dit noteren als "Minor – VOLDAAN". De opleider kan zelf bepalen wat als geschikt keuzeonderwijs wordt beschouwd, en blijft de kwaliteit en relevantie van de opleiding gewaarborgd.

Conclusie Gestapelde opleidingen kunnen misleidend zijn en bieden niet altijd de waarde die ze beloven. Het is cruciaal dat zowel studenten als opleiders zich bewust zijn van de structuur en vereisten van opleidingen. De zorgverzekeraar zal een aaneengesloten leereenheid eisen. (Bachelor of Master) Kies voor het aanbieden van een duidelijke leerroute en maak gebruik van mogelijkheden om met minoren onderwijs de opleiding te verrijken. Alleen dan voorkomen we op termijn teleurstellingen en kunnen we ervoor zorgen dat onze opleidingen daadwerkelijk bijdragen aan de ontwikkeling van competente en goed opgeleide professionals in het CAM-domein.

(Lees ook: ‘Kans om te stralen’, Bachelor – master)