Presentatie januari 2025 : Hoger Onderwijs beter begrepen!
Vragen die worden beantwoord: CANMed rollen of HBO competentie profiel Hbo beroepsprofiel – competentieprofiel - eindtermen HBO niveau versus Mbo niveau ( BLOOM) EC’s en eindtermen. Bachelor (Pre) Masterstructuur Accreditatie versus beoordeling versus NLQF
Hoe groeit de opleiding door van 180 EC naar 240 EC. Een verkenning van mogelijkheden die direct toepasbaar zijn.
Wat is CanMEDS? De beroepen van verpleegkundige en verzorgende kunnen worden beschreven in zeven competentiegebieden, gebaseerd op de systematiek van de CanMEDS (Canadian Medical Education Directives for Specialists). Kern van de beroepsuitoefening is de verpleegkundige of verzorgende als zorgverlener. Alle andere rollen raken aan die centrale rol en krijgen er richting door. CanMEDS is afgeleid van de HBO competenties.
Wat zijn HBO competenties: De HBO competenties zijn opgedeeld in acht onderdelen:
- Brede professionalisering
- Multidisciplinaire integratie
- (Wetenschappelijke) Toepassing
- Transfer en brede inzetbaarheid
- Creativiteit en complexiteit in handelen
- Probleemgericht werken
- Methodisch en reflectief denken en handelen
- Communicatieve bekwaamheid
Is CanMEDS dus hetzelfde als HBO competenties!
HBO competenties zijn afgeleid van de Dublin descriptoren. CanMEDS rollen zijn afgeleid van HBO competenties en door V&VN ontwikkeld voor verpleegsters en verzorgend personeel. Bekijk de samenhang tussen hbo competenties en CanMED rollen onder aan de pagina: Borging HBO niveau.
Beroepsprofiel: Een beroepsprofiel is een omschrijving van de - eisen en de kwalificaties - waaraan een beroepsbeoefenaar tenminste moet voldoen om gekwalificeerd te kunnen worden als een goede beroepsbeoefenaar. De beroepsprofielen worden door beroepsverenigingen (Sociale Partners) opgesteld en dienen als uitgangspunt voor de daarop te baseren eindtermen. Voorbehouden aan beroepsverenigingen en Koepels
Competentieprofiel Een competentieprofiel is een set competenties voor een bepaalde functie of voor een bepaalde toepassing. Zo kan een competentieprofiel voor een therapeut gaan over de MBK of PsBK, relevante competenties voor een - CAM therapeut in het algemeen of over de vakdiscipline zelf. Voorbehouden aan opleiders, in samenwerking met beroepsverenigingen of koepels of PLATO
Eindtermen Eindtermen zijn meetbare indicatoren (vaak werkwoorden) Het zijn meetbare doelen afgeleid van het competentieprofiel. De eindtermen worden gegroepeerd per competentie om te trachten daarmee een competentie inzichtelijk en meetbaar te maken. De opleider bepaalt daarmee wanneer een student een voldoende of onvoldoende behaald. Voorbehouden aan opleiders. Gecontroleerd door accreditatie instanties.
HBO niveau wordt bepaald door het toepassen van Taxonomieën van Bloom. Met name vanaf niveau 5 is HBO.
EC : European Credits en is gebaseerd op het behalen van eindtermen en niet op basis van TIJD.
2002 – invoering WET: Bachelor Master structuur. Omdat het CAM onderwijs de termen Hogeschool, Hoger Onderwijs niet mogen worden benoemen zijn de termen in het CAM onderwijs aangepast: Hoger Onderwijs niveau.
Zo ook de termen Bachelor, Master zijn aangepast naar: Bachelor structuur – 240 EC – Masters structuur – 60 of 120 EC.
Accreditatie versus Beoordeling versus EQF/NLQF Accreditatie voorbehouden aan onafhankelijke instanties. Zij beoordelen op basis van competentie profiel, eindtermen maar ook op organisatorisch niveau, rendement etc. Beoordelen is niet onafhankelijk en wordt vaak op inhoudelijk aspect (is het passend bij) beoordeeld.
NLQF is een onderdeel van EQF, een Europees model voor officieel bij wet erkende opleidingen. CAM-domein heeft GEEN Europese erkenning. NLQF is een vervolg van de bachelor – master structuur. NLQF is voorloper van de uitvoering van de wet: ”een leven lang leren’.
Voor vragen of verdieping van het onderwerp: graag bellen 06 48920165
Borging HBO niveau: